Фінансовий моніторинг

Фінансовий моніторинг – це сукупність заходів, які здійснюються суб'єктами фінансового моніторингу у сфері запобігання та протидії легалізації одержаних злочинним шляхом доходів або фінансуванню тероризму.

Спеціально уповноваженим органом виконавчої влади з питань фінансового моніторингу є Державна служба фінансового моніторингу України.

Наглядовим органом банківського сектору та небанківських установ, які мають генеральні ліцензії Національного банку на переказ коштів, виступає Національний банк, який виконує наглядові та регулятивні функції покладені на нього як на суб'єкта державного фінансового моніторингу.

Експерти Ради Європи з оцінки заходів протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму (MONEYVAL) високо оцінили роль Національного банку у впровадженні ризик-орієнтованого підходу до побудови системи протидії відмиванню коштів у банківських установах.

«НБУ має комплексне розуміння ризиків пов’язаних з відмиванням коштів щодо кожного банку та добре розуміє ризики банківського сектору загалом», - йдеться у Звіті MONEYVAL, оприлюдненому 30 січня 2018 року.

Оцінка MONEYVAL НБУ та банків

Звіт зафіксував основні національні ризики України, які можуть використовуватися
для передачі коштів терористам та терористичним організаціям:


imgКорупція

imgНезаконна економічна діяльність:
- фіктивне підприємництво
- ухилення від сплати податків
- шахрайство

imgТіньова економіка

imgЗростання організованої злочинності

imgДіяльність конвертаційних центрів

imgВисокий обіг готівки

imgРизик фінансування тероризму

imgНеприбуткові організації


На офіційному сайті НБУ є розділ «Фінансовий моніторинг», де розміщено усі матеріали Національного банку щодо побудови системи протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму у банківських установах.


imgЗвіт MONEYVAL

Ризик-орієнтований підхід

Ризик-орієнтований підхід – це аналіз на постійній основі фінансових операцій клієнта щодо відповідності його фінансовому стану, змісту діяльності та наявності економічного сенсу операції.

Використовуючи ризик-орієнтований підхід як механізм запобігання легалізації кримінальних доходів/фінансування тероризму, а також попередження здійснення ризикової діяльності, банк самостійно визначає відповідні показники та перелік клієнтів, до яких не застосовуються посиленні заходи з фінмоніторингу.

Головні акценти ризик-орієнтованого нагляду НБУ:

Основна увага під час нагляду:

imgГотівкові та схемні операції

imgФіктивне підприємництво

imgПублічні діячі (PEP)

imgІдентифікація кінцевих
бенефіціарних власників

imgФінансування тероризму

Не є фокусом уваги:

imgЗвичайні операції громадян

imgРеальний бізнес



Національний банк разом із банківською системою працює над проектами, що допомагають удосконалити систему боротьби з легалізацією кримінальних доходів/фінансуванням тероризму та розповсюдженням зброї масового знищення. Одним з прикладів такої співпраці є участь у проекті Незалежної Асоціації банків України (НАБУ) «Кращі практики фінансового моніторингу».


imgКращі практики НАБУ

Типові схеми відмивання коштів






До банків, які порушують вимоги законодавства з питань фінансового моніторингу, Національний банк застосовує заходи впливу (санкції). Інформація про застосовані санкції розміщена на офіційному сайті НБУ у розділі «Заходи впливу».

Корисні матеріали

(для скачування)





Імплементація міжнародних
AML-стандартів українською
банківською спільнотою

Проблемні питання

Матеріали конференції
«Кращі практики
фінансового моніторингу»





Актуальні питання
здійснення банками
фінансового моніторингу

Ризикові («схемні») операції,
виявлені під час здійснення
перевірок банків

Особливості
вивчення клієнта





Ризик–орієнтований підхід
як ефективний метод протидії
відмиванню доходів,
одержаних злочинним шляхом

Рекомендації
та роз'яснення

Відповіді на запитання


imgЗаходи впливу